Een kijkje achter de schermen: Scholieren maken kennis met beroepen

Afgelopen week kregen scholieren uit de regio Land van Cuijk en Maasduinen de kans om mee te lopen met verschillende bedrijven en instellingen. Deze unieke kans was te danken aan het On Stage beroepenfestival, waar honderden scholieren zich hadden aangemeld om kennis te maken met verschillende beroepen.

Als wethouder mocht ik ook mijn steentje bijdragen en samen met Djustin en Kyra op pad. Djustin bezocht, in het kader van een collegebezoek samen met B & W de Hubo/Geurts van Bergen in Gennep en was onder de indruk van alle procedures die komen kijken bij uitbreidingsplannen. Kyra nam deel aan een voorbereiding voor een vergadering met de verkeerswethouders van Trendsportal, maar vond dat allemaal nogal abstract en ingewikkeld. De zaken die spelen tussen Provincie, Rijkswaterstaat en gemeenten en organisaties met vervoer leveren complexiteit als er iets ontwikkeld of veranderd moet worden.

Daarna  bezochten de scholieren het gemeentehuis en het historische stadhuis. Hier waren ze onder de indruk van het archief met oude documenten en de ingewikkeldheid van veel zaken. Ook waren ze verbaasd over het feit dat de gemeente zoveel verschillende medewerkers en soorten werk heeft.

Het slotstuk van de dag was natuurlijk de raadszaal, waar de scholieren plaats mochten nemen op de stoel van de burgemeester. Het was geweldig om te zien hoe enthousiast en leergierig deze jongeren waren en hoeveel indruk het allemaal op hen maakte. Ik ben ontzettend blij dat zoveel mensen hebben meegewerkt aan deze happening, waarbij honderden scholieren al in de 2e klas kunnen snuffelen aan werk en beroep. En een speciaal dankwoord gaat uit naar alle ambtenaren die spontaan hebben verteld over hun werkzaamheden. Het was een fantastische dag en ik hoop dat dit soort initiatieven in de toekomst vaker georganiseerd zullen worden. Wie weet welke talenten er op deze manier ontdekt worden!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *